FANDOM

Xardas – postać fikcyjna, mag i nekromanta występujący w grach z serii Gothic.

Jest to również najbardziej tajemnicza postać, która za wszelką cenę chce pozostać w ukryciu przed światem. Knuje bowiem plan przejęcia władzy nad światem i uczynienia siebie najpotężniejszym magiem na świecie.

Z tego powodu opuścił też zgromadzenie Magów Ognia, w którym swego czasu pełnił funkcję arcymaga. Jest współtwórcą magicznej bariery nad Górniczą Doliną oraz mentorem Bezimiennego bohatera. Xardas aby dojść do celu nie przebiera w środkach. Wszystkie osoby, które miały z nim styczność, zostały przez niego omotane oraz wykorzystane. W tym również bezimienny bohater.

Fikcyjna biografia

Xardas przez wiele lat był członkiem zgromadzenia magów Kręgu Ognia. Z początku był wiernym sługą boga Innosa - istoty utożsamianej ze światłem, sprawiedliwości i wszystkim co prawe. Xardas otrzymał tytuł arcymaga, ale zaczął mieć wątpliwości co do szczerych intencji innych magów.

W ukrytych komnatach klasztoru w Khorinis zaczął studiować tajemną wiedzę, lecz został wybrany, by nadzorować tworzenie bariery nad Górniczą Doliną. Niestety zaklęcie nie udało się, przez co kopuła przybrała ogromne rozmiary. Był on przez pewien czas przywódcą magów, którzy osiedlili się w Starym Obozie i współpracowali z Gomezem - watażką tamtejszej społeczności kryminalistów.

Xardas jako jedyny chciał odkryć przyczynę zbyt dużych rozmiarów bariery i samego niepowodzenia czaru. W tym celu opuścił Stary Obóz, zrzucił szaty maga ognia i został akolitą Beliara, mrocznego boga śmierci - największego przeciwnika Innosa. Jako nekromanta, Xardas odkrył, iż przyczyna niepowodzenia tworzenia bariery ma swoje miejsce głęboko pod miastem orków. Wtedy do jego wieży przybywa Bezimienny, który został wysłany przez Magów Wody, by pomógł im zniszczyć barierę przy pomocy ogromnej ilości magicznej rudy.

Xardas wyśmiewa ten pomysł i wciąga bohatera w swój, własny plan. Bohater po skrupulatnych przygotowaniach udaje się do Świątyni Śniącego i tam rozprawia się z demonem. Xardas pojawia się tuż przed komnatami arcydemona, ale nagle traci przytomność i nie może pomóc bohaterowi w walce.

Bariera upada wraz z wygnaniem Śniącego. Xardas teleportuje przygniecionego bohatera z ruin świątyni do swojej nowej wieży w Khorinis. Opowiada mu o zagrożeniu ze strony smoków i wielkiej armii orków, która pojawiła się w dawnej kolonii karnej. Pomaga Bezimiennemu przygotować się do boju ze smokami, ale gdy ten wraca z polowania, Xardas znika zostawiając jedynie list i swoje demony jako strażników wieży. Bohater podążając za wskazówkami nekromanty wyrusza na Dwór Irdorath, gdzie stacza ostatnią walkę ze Smokiem Ożywieńcem. Gdy bestia pada, Xardas pojawia się znikąd i przejmuje duszę potwora. Po raz ostatni w drugiej części bohater rozmawia z Xardasem w swojej kajucie na statku. Xardas sucho oznajmia, że to, co nie udało się w Świątyni Śniącego, dokonało się na Dworze Irdorath. Nekromanta wchłonął duszę arcydemona Śniącego, stając się najpotężniejszym z magów.

W trzeciej części sagi Xardas niszczy magię runiczną, skazując tym samym wojska króla oraz magów na porażkę. Poza tym nekromanta sprzymierzył się z orkami stając się ich drugim dowódcą. Bohater odnajduje go w samotnej wieży w zaśnieżonych górach Nordmaru. Xardas może zginąć z rąk bohatera, albo ten po raz kolejny wypełni jego plan. Jeżeli to zrobi, Xardas i Bezimienny odchodzą przez portal do nieznanych krain.

W niekanonicznych częściach cyklu Gothic 3: Zmierzch bogów oraz Arcania: Gothic 4 wraz z dodatkiem ArcaniA: Upadek Setarrif Xardas pojawia się epizodycznie. W Zmierzchu Bogów występuje jedynie w filmie wprowadzającym, gdzie stacza pojedynek z bohaterem, gdy ten postanowił wrócić do Myrtany, by zaprowadzić tam porządek. Po tym jak Bezimienny mianuje siebie królem Myrtany - Rhobarem III, Xardas udaje się na Wyspy Południowe, by tam wspomóc nowego wybrańca w misji wypędzenia demona, który opętał umysł Bezimiennego.

W Upadku Setarrif, Xardas daje kilka wskazówek młodemu pasterzowi przed walką ze Śniącym, który opuścił ciało króla.

Tomasz Marzecki, odtwórca postaci Xardasa w polskiej wersji językowej, wcielał się w niego jeszcze kilka razy. Po raz pierwszy podczas traileru jednego z serwerów Gothic Multiplayer oraz ma ponownie zagrać Nekromantę w polskiej modyfikacji do Gothic II: Noc Kruka pod tytułem Dzieje Khorinis. Poza tym Xardas to jedna z najbardziej znanych postaci dubbingowanych przez Tomasza Marzeckiego, zwłaszcza w środowisku graczy.

Polski dubbing

Rok Tytuł Głos Aktor Próbka
Gry komputerowe
2002 Gothic Tomasz Marzecki Bodo Henkel
Tomasz Marzecki - Gothic (Xardas)
2003 Gothic II
Tomasz Marzecki - GII (Xardas)
2005 Gothic II: Noc Kruka
Tomasz Marzecki - GIINK (Xardas)
2006 Gothic 3
Tomasz Marzecki - G3 (Xardas)
2010 Arcania: Gothic 4
Tomasz Marzecki - AG4
2012 ArcaniA: Upadek Setarrif
Tomasz Marzecki - Setarrif
Nieoficjalne modyfikacje (fandubbing)
2010 Gothic: Mroczne tajemnice Garret Garret
Gothic MT nie wiem (Xardas)
2013 Gothic: Midgard Roleplay Game Tomasz Marzecki
Gothic MP Midgard Tomasz Marzecki (Xardas)
2014 Złote Wrota Maciek 'Rabittous' K. Maciek 'Rabittous' K.
Złote Wrota Maciek 'Rabbitous' K (Xardas)

Linki zewnętrzne