FANDOM

Walka o Rzym (niem. Kampf um Rom, włos. La guerra per Roma, rum. Bătălia pentru Roma) – dwuczęściowy erefenowsko-włosko-rumuński dramat historyczny w reżyserii Roberta Siodmaka, Sergiu Nicolaescu i Andrew Marton, zrealizowany na podstawie powieści Feliksa Dahna. Chociaż w oryginale widowisko zrealizowane zostało w dwóch częściach, których premiery dzieliło kilka miesięcy, w polskich kinach wyświetlane było jako jeden 190-minutowy film. Dubbing do niego zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku. W maju 2015 roku film z zachowanym dubbingiem wyświetlany był w Iluzjonie Filmoteki Narodowej w ramach cyklu „Obywatel Welles. Retrospektywa w 100. rocznicę urodzin”, jednak, podobnie jak oryginał, podzielony był na dwie części.

Fabuła

Italia, V w. n. e, okres ekspansji Gotów na Południe. Pod naporem armii Teodoryka Wielkiego imperium rzymskie rozpada się. Resztki legionów szukają schronienia za murami Rzymu. Zwycięski najeźdźca zawiera sojusz z sąsiednim Bizancjum i zakłada cesarstwo gockie, którym rządzi w pokoju przez 32 lata – aż do śmierci. Czując zbliżający się kres, apeluje do swoich dwóch córek i całego narodu o zachowanie jedności. Prefektem Rzymu zostaje bizantyjski poseł Cethegus, który szuka w Bizancjum oparcia w walce przeciwko Gotom. Na tronie gockim zasiada Amalaswintha, która siostrę swą, Mataswinthę, usuwa na odległą, bezludną wyspę. Wywiązuje się rywalizacja, zakończona zabójstwem Amalaswinthy. Mataswintha obwołuje się samozwańczo władczynią Gotów, jednak ci wybierają na króla wojownika Witygesa. W tej sytuacji Mataswintha ofiarowuje Wytygesowi rękę, lecz on ma już żonę – prostą wiejską dziewczynę imieniem Rauthgundia. Dotknięta tym afrontem samozwańcza królowa zdradza Cethegusowi plan ataku na Rzym i Goci ponoszą klęskę, a Wityges ginie. W odwet jeden z jego służących zabija Mataswinthę. Tymczasem córka Cethegusa – Julia, zakochana z wzajemnością w księciu gockim Totyli – wobec braku zgody ojca na ślub, wyjeżdża za wygnanym ukochanym na Południe. Cetheges zostaje kochankiem cesarzowej bizantyjskiej Teodory, kobiety przewrotnej, która zdemaskowana przez generała Narsesa, sama wymierza sobie karę. Aby skierować gniew Rzymian przeciwko Bizantyjczykom, Cathegus pozostawia tym ostatnim wolną rękę w ściąganiu wysokich podatków. Jednak Rzymianie skłaniają się na stronę Totyli, który pomaga wieśniakom przeciwko poborcom. Do Gotów przyłącza się Althawin, syn króla Witygesa. W kolejnej bitwie Cethegus, aby zmusić córkę do powrotu do domu, poluje na Totylę, dopada go i zabija. Wówczas okazuje się, że zgładził Julię przebraną w płaszcz męża, który zginął już wcześniej. Zrozpaczony Cathegus popełnia samobójstwo. Kolejny król Gotów, Teja, pragnie kontynuować walkę, ale w obliczu niepowetowanych strat, za namową wodza bizantyjskiego Narsesa postanawia wycofać Gotów na Północ. Narses, pełen szacunku dla walecznego przeciwnika, zapewnia mu spokojny przemarsz.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Izabella Falewiczowa Reżyseria
Krystyna Albrecht Dialogi
Roman Błocki Dżwięk
Anna Szatkowska Montaż
Mieczysława Kucharska Kierownictwo produkcji

Obsada

Tadeusz Pluciński Cethegus Laurence Harvey
Mieczysław Pawlikowski Justynian Orson Welles
Joanna Jedlewska Teodora Sylvia Koscina
Wanda Majerówna Amalswintha Honor Blackman
Alicja Raciszówna Mataswintha Harriet Anderson
Jerzy Rogowski Totyla Robert Hoffnan
Eugeniusz Robaczewski Narses Michael Dunn
Jolanta Zykun Julia Ingrid Brett
Włodzimierz Bednarski Witigis Florian Persic
Janusz Zakrzeński Thorismund Dieter Eppler
W pozostałych rolach
Zofia Saretok
Czesław Byszewski
Wiktor Grotowicz
Zygmunt Listkiewicz
Roman Wilhelmi

Linki zewnętrzne