FANDOM

Upadek Czarnego Konsula (ros. Гибель Черного консула, Gibiel Czernogo konsuła) – radziecki dramat filmowy z 1970 roku w reżyserii Kamila Jarmatowa. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1972 roku.

Fabuła

Wiosna 1920 roku. Rewolucja triumfuje już w całym Turkiestanie, jeszcze tylko w Bucharze władzę dzierży emir Seid Alimchan, wspierany przez resztki wojsk białogwardyjskich i finanse angielskich imperialistów. Terrorem utrzymuje posłuch wśród poddanych, którzy nazywają go „Czarnym Konsulem”. Mimo to coraz więcej ludzi uchodzi do odległego zaledwie o dwadzieścia wiorst od Buchary miasteczka Kagan, gdzie są już rządy radzieckie.

W Bucharze działa tajna organizacja, której programem jest obalenie emira i ustanowienie republiki burżuazyjno-demokratycznej. Na jej czele stoi potomek bogatego rodu – Kamał Ubajdułła. Jemu powierzone zostaje zadanie zastrzelenie tyrana podczas polowania. W ostatniej chwili emira ratuje... wywiadowca radziecki Aznawur, przybyły do Buchary w przebraniu pastucha. Zdaje on sobie sprawę, że zabójstwo Alimchana spotęgowałoby tylko cierpienia Uzbeków, którzy tymczasem składają podpisy pod listem do Lenina z prośbą o wspomożenie ich walki. „Pastuch” Aznawur zdobywa sobie wdzięczność i zaufanie emira, dzięki czemu udaje mu się zorganizować ucieczkę dwóch spośród pięciu skazanych na śmierć zamachowców. Jednego z nich – Kamała Ubajdułłę – pokocha jak syna, drugi okaże się zdrajcą, który wyda na śmierć zarówno swego wybawcę Aznawura, jak i przyjaciela Kamałą. Ludność Buchary powstaje przeciw emirowi. Wspierają ją oddziały Armii Czerwonej pod dowództwem Frunzego. Emir ucieka z miasta...
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Maria Olejniczak Reżyseria

Obsada

Wilhelm Wichurski Aznawur Szakur Barchanow
Wojciech Zeidler Kamał Ubajdułła Szuchrat Irgaszew
Włodzimierz Bednarski Frunze Roman Chomiatow
Janusz Paluszkiewicz Mirzo Rachmatułło Zakir Muchamadżanow
Jerzy Kamas Seid Alimchan / Czarny Konsul Jakub Achmedow
Zygmunt Listkiewicz Machmud Budi Chamza Umarow
Stefan Knothe Białogwardzista Krasowski Wiaczesław Kowalkow
Piotr Fronczewski Naczelnik policji emiratu Abbas Bakirow

Linki zewnętrzne