FANDOM

Unkas – ostatni Mohikanin (niem. Der letzte Mohikaner, rum. Ultimul mohican, franc. Le dernier des Mohicans) – enerdowsko-rumuńsko-francuski western z 1969 roku w reżyserii Jeana Dréville’a. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku.

Unkas – ostatni Mohikanin jest jedną z czterech części serii filmowej Die Lederstrumpferzählungen, zrealizowanej przez telewizję ZDF na podstawie Pięcioksiągu przygód Sokolego Oka autorstwa Jamesa Fenimore’a Coopera. Poza Unkasem, w polskich kinach jako filmy pełnometrażowe wyświetlano również odcinki Pogromca zwierząt i Tropiciel śladów.

Fabuła

Nat Bumpo przybywa do fortu William-Henry, gdzie pułkownik Munroe oczekuje przybycia swych córek, Cory i Alice, eskortowanych przez kapitana Heywarda. Kilka dni wcześniej został wypędzony z fortu Irokez Magua, który pracował dla Anglików jako zwiadowca; skatowany za bunt – zaprzysiągł zemstę. Nat Bumpo udaje się wraz ze swymi przyjaciółmi Mohikanami – Chingachgookiem i jego synem Unkasem – na spotkanie Cory i Alice. Odnajdują konwój i ukrywają się przed Irokezami i Maguą w skalnej grocie. Magua wykrywa jednak ich kryjówkę i rani ciężko Nata, uprowadzając zakładników. Oczarowany urodą Cory, postanawia uczynić z niej swą żonę. Mohikanie odnajdują rannego Nata i razem z nim ruszają w pościg. Uwalniają jeńców i odprowadzają ich do fortu. Tymczasem następca pułkownika Munroe przywozi rozkaz zamknięcia wszystkich Indian w rezerwacie. Kiedy wieść ta dociera do Maguy, nawiązuje on porozumienie z Delawarami i namawia ich na wspólną wojnę przeciwko białym. Podstępem zdobywają fort i mordują załogę. Gdy Nat wraca, umierający pułkownik Munroe mówi mu, że Magua znów porwał dziewczęta. Nat i Chingachgook udają się do Edwardsville po pomoc, zaś Unkas rusza tropem Irokezów. Schwytany w ich wiosce koło świętego totemu i dzięki temu nietykalny – zostaje wydany Delawarom. Ci skazują go na śmierć. W ostatniej chwili wódz Tamenung odkrywa na piersi Unkasa święty znak Mohikanów: młody Indianin okazuje się następcą wodza Delawarów. Wprawdzie musi dotrzymać układu z Maguą i wydać mu raz jeszcze Corę, ale sam rusza jego tropem i dogoniwszy – wyzywa na pojedynek, w którym obaj, a także dziewczyna, giną.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Maria Olejniczak Reżyseria

Obsada

August Kowalczyk Nat Bumpo Helmut Lange
Maciej Rayzacher Chingachgook Pierre Massimi
Jerzy Rogowski Unkas Alexandru David
Magdalena Celówna Alice Munroe Sybil Mass
Jan Ciecierski Pułkownik Munroe Otto Ambros
Iwa Młodnicka Cora Munroe Luminita Iacobescu
Andrzej Seweryn Duncan Heyward Jaques Brinet
Andrzej Zaorski Magua Ali Raffi
Saturnin Żórawski Tamenung Naro Cottel
Jan Englert David Gamut Roland Canamet

Linki zewnętrzne