FANDOM

Rosario Dawson (ur. 9 maja 1979 roku w Nowym Jorku) – amerykańska aktorka i piosenkarka.

Życiorys

Wczesne lata

Urodziła się w Nowym Jorku. Jej mama, Isabel Celeste jest scenarzystką i piosenkarką pochodzenia kubańskiego. Isabel miała 16 lat, kiedy Rosario się urodziła, jej biologicznym ojcem był Patrick C. Haris. Kiedy Rosario miała rok, jej matka wyszła za mąż za Grega Dawsona, budowlańca, który "kochał Rosario jak własną córkę". Dawson ma też młodszego o 4 lata brata przyrodniego, Claya. Isabel i Greg rozwiedli się w 2001. Dawson mieszkała przez rok w Garland w stanie Texsas i chodziła do tamtejszego liceum.

Życie prywatne

Dawson zadebiutowała przed kamerą, uczestnicząc w paru odcinkach programu dla dzieci Ulica Sezamkowa. Jako pietnastolatka została odkryta przez fotografa Larry'ego Clarka i scenarzystkę Harmony Korine, która uznała Dawson za idealną kandydatkę do roli Ruby w kontrowersyjnym filmie z 1995 roku Dzieci.

W 1998, Dawson nawiązała współpracę z Princem przy reedycji jego hitu z 1980 roku "1999". Aktorka uczestniczyła też w teledysku The Chemical Brothers "Out of Control", jej głos występuje także w singlu "She Lives in My Lap" grupy OutKast. W 2001, Rosario zagrała w aktorskiej adaptacji serialu animowanego, Josie i kociaki".

W 2002 zagrała w dramacie Spike'a Lee, 25. godzina, jako Naturelle Rivera, obiekt westchnień skazanego dilera narkotyków, granego przez Edwarda Norton. W 2004 roku wystąpiła w Alexandrze Olivera Stone'a, w roli narzeczonej Aleksandra Wielkiego. Jesienią 2005 roku, Dawson zadebiutowała na deskach teatru, w roli Julii w musicalu Dwóch dżentelmenów z Werony.

W kinowej adaptacji musicalu Rent (2005) zagrała tancerkę egzotyczną, Mimi Marquez, a współtworzonym przez Roberta Rodgriguez i Franka Millera filmie Sin City. Miasto grzechu odegrała prostytutkę Gail. W maju 2006 roku powstała komiksowa mini-seria Occult Crimes Taskforce, do którego Dawson tworzyła scenariusze. 7 lipca 2007 roku, Dawson wziełą udziałw nowojorskim koncercie z okazji Światowego Dnia Ziemi.

W 2008 roku, Dawson wystąpiła wraz z Willem Smithem w filmie Siedem dusz, a także w współprodukowanym przez Steven Spielberga filmie Eagle Eye.

W 2009 wystąpiła w dokumencie The People Speak, opartym o książkę historyka Howarda Zinna "A People's History of the United States". Użyczyła także głosu Velvet von Black w animacji Roba Zombie'go "The Haunted Wolrd of El Superbeasto".

W 2010 zagrała w filmie Percy Jackson i bogowie olimpijscy: Złodziej pioruna, jako Persefona, oraz w thrillerze Niepowstrzymany jako Connie Hooper. Od 2015 roku gra w serialach z uniwersum Marvel jako Claire Temple, m.in. w Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist oraz w The Defenders.

Polski dubbing

Rok Tytuł Rola Polski głos Próbka
2010 Percy Jackson i bogowie olimpijscy: Złodziej pioruna Persefona Anna Gajewska
2011 Heca w zoo Kate Joanna Węgrzynowska
2016 Dishonored 2 Meagan Foster / Billie Lurk Katarzyna Tatarak
Katarzyna Tatarak - Dishonored 2
2016 Ratchet & Clank Elaris Karolina Kalina
Karolina Kalina-Bulcewicz - RiC
2017 Dishonored: Death of the Outsider Billie Lurk Katarzyna Tatarak
Katarzyna Tatarak - DDotO
Filmy i seriale animowane
2015 Dzwoneczek i bestia z Nibylandii Nyx Ewa Prus
2016 Ratchet i Clank Elaris Karolina Kalina
2017 LEGO Batman: Film Barbara Gordon / Batgirl Ewa Prus

Linki zewnętrzne