FANDOM

Dame Judith Olivia „Judi” Dench (ur. 9 grudnia 1934 w Yorku) - brytyjska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna, okazjonalnie reżyserka.

Życiorys

Przez większą część kariery związana była przede wszystkim ze sceną, pierwszą znaczącą rolę filmową zagrała w wieku 51 lat w filmie Jamesa Ivory’ego Pokój z widokiem. Dwanaście lat później otrzymała swoją pierwszą z siedmiu nominacji do Oscara. Statuetkę otrzymała tylko raz, za drugoplanową rolę w Zakochanym Szekspirze (była na ekranie przez osiem minut). Ponadto jest laureatką czterech BAFTA i dwóch Złotych Globów oraz siedmiokrotnie Laurence Olivier Award. Masową popularność przyniosła jej rola M w serii filmów o Jamesie Bondzie. Dench należy do najpopularniejszych brytyjskich aktorek, co potwierdzają zdobyte przez nią liczne nagrody. Początkowo występowała głównie w teatrze, później pojawiły się oferty z telewizji.

Jej mężem od 1971 był aktor Michael Williams (ur. 1935 zm. 2001) u boku, którego wystąpiła w serialu A Fine Romance (1981). Mieli jedną córkę, również aktorkę, Finty Williams (ur. 1972). W 1988 otrzymała tytuł Damy Imperium Brytyjskiego.

Polski dubbing

Rok Tytuł Rola Polski głos
1985 Pokój z widokiem Eleanor Lavish Jolanta Wołłejko
2004 Rogate ranczo Pani Calloway Anna Polony
2007 Quantum of Solace (gra komputerowa) M Maria Pakulnis
Maria Pakulnis - QOS
2016 Osobliwy dom pani Peregrine Panna Avocet Joanna Szczepkowska
Joanna Szczepkowska - ODPP

Linki zewnętrzne