FANDOM

Sir John Vincent Hurt (ur. 22 stycznia 1940 r. w Chesterfield, zm. 27 stycznia 2017 r. w Londynie) – angielski aktor filmowy, telewizyjny i teatralny. Należy do tych aktorów, którzy w filmach grają chętnie i często, niezależnie od rodzaju proponowanej roli – jego filmografia liczy grubo ponad sto pozycji. Pojawiał się w wielkich hitach, ale także w małych dziełach niezależnych, produkowanych po obu stronach oceanu. Był dwukrotnie nominowany do Oscara: w 1979 roku za uhonorowaną Złotym Globem drugoplanową rolę Midnight Express (1978) oraz za tytułową postać w dramacie Davida Lyncha Człowiek słoń (1980). Zdobywca czterech statuetek nagród BAFTA za występy w filmach Nagi urzędnik (1975), Midnight Express (1978) i Człowiek słoń (1980) oraz za Wybitny Brytyjski Udział w Kinie (2012). W 2004 został komandorem Orderu Imperium Brytyjskiego. W Pasowaniach Noworocznych w 2015 roku został ogłoszony szlachcicem.

Życiorys

Urodził się w Chesterfield w hrabstwie Derbyshire jako najmłodszy z trojga dzieci anglikańskiego duchownego i matematyka Arnoulda Herberta Hurta oraz inżynier i byłej aktorki Phyllis (z domu Massey). W okresie dzieciństwa przebywał najczęściej w samotności. Był konserwatywnie wychowywany i trzymany „pod kloszem”. Pomimo że po drugiej stronie ulicy było kino, jego rodzice nie pozwalali mu oglądać filmów. Brał jednak udział w teatralnych przedstawieniach szkolnych. Kiedy miał dwanaście lat rodzina przeprowadziła się do Grimsby. Rodzice zapisali go do Grimsby Art School i St. Martin's School of Art. Po otrzymywaniu stypendium, zainteresował się aktorstwem i zapisał się do Royal Academy of Dramatic Art, którą ukończył w 1962 r.

Karierę sceniczną rozpoczął w 1962 r. w Londynie. Debiutował w sztuce Infanticide in the House of Fred Ginger. Potem występował w spektaklach: Johna Osborne'a Nie do obrony (1965), Little Malcolm and His Struggle Against the Eunuchs (1966), Makbet jako Malcolm (1967) oraz Człowiek i nadczłowiek (1969). W 1973 wcielił się w Romea w szekspirowskiej tragedii Romeo i Julia, a następnie wystąpił w sztukach Harolda Pintera: Dozorca, Samoobsługa i Extravaganza (1974).

Na dużym ekranie wystąpił po raz pierwszy w epizodycznej roli Phila Corbetta w melodramacie The Wild and the Willing (1962) u boku Iana McShane'a, Samanthy Eggar i Jeremy'ego Bretta. Uznanie krytyki zdobył cztery lata później jako Richard Rich w biograficznym dramacie historycznym Freda Zinnemanna Oto jest głowa zdrajcy (1966). Grał szalonego rzymskiego cesarza Kaligulę w serialu BBC Ja, Klaudiusz (1977).

Często grywał zgorzkniałych mężczyzn, którzy swoje rozczarowanie starają się maskować cynizmem. Na swoim koncie ma także role w tym m.in. w Obcym Ridleya Scotta (1979), Hellboyu Guillerma del Toro (2004) czy V jak vendetta (2006). Młodszej widowni znany jest z filmów o Harrym Potterze, gdzie wcielał się w postać Garricka Ollivandera.

Życie prywatne

W latach 1962-1964 był żonaty z Annette Robertson. 6 września 1984 ożenił się z Donną Peacock, ale w 1990 roku doszło do rozwodu. 24 stycznia 1990 r. poślubił Jo Dalton, z którą ma dwóch synów: Nicolasa i Alexandra. Ten związek rozpadł się w 1996 r. W marcu 2005 r. ożenił się z Anwen Rees-Myers. W czerwcu 2015 r. zdiagnozowano u niego raka trzustki. Choroba została wykryta na wczesnym etapie.

Polski dubbing

Rok Tytuł Rola Polski głos
1977 Ja, Klaudiusz Kaligula Henryk Talar
1988 Bajarz Bajarz Gustaw Lutkiewicz
1995 Rob Roy James Graham (Montrose) Wieńczysław Gliński
Wieńczysław Gliński - RR
2001 Harry Potter i Kamień Filozoficzny Garrick Ollivander Włodzimierz Bednarski
Włodzimierz Bednarski - HPiKF
2010 Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część I Garrick Ollivander Włodzimierz Bednarski
Włodzimierz Bednarski - HPiIŚ
2011 Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II Garrick Ollivander Andrzej Gawroński
Andrzej Gawroński - HPiIŚ2
Filmy animowane
1978 Władca pierścieni Aragorn Marek Barbasiewicz
1994 Calineczka Pan Kret Marek Bocianiak
2000 Tygrys i przyjaciele Narrator Jerzy Rosołowski
2005 Szeregowiec Dolot Felix

Linki zewnętrzne