FANDOM

Gorn – jedna z głównych postaci występująca w każdej części serii Gothic. Jest to najemnik Lee, następnie łowca smoków, władca Gothy oraz strażnik barona w Stewark. Jest silny, zręczny oraz bardzo szybki, lubi również wiedzieć co ma za plecami. Zawsze walczy ogromnymi toporami dwuręcznymi. Gorn jest także jedną ze sztandarowych postaci serii Gothic oraz jedną z najbardziej popularnych i lubianych bohaterów gry. Często występuje w modyfikacjach, fanowskich filmikach czy fan-fictionach.

Gornowi użyczyło głosu kilku aktorów; Przemysław Nikiel, Piotr Bąk oraz Mirosław Zbrojewicz. Dziwnym trafem w pierwszych dwóch częściach gry zawsze w rolach Thorusa i Gorna obsadzano tego samego aktora, nawet jeżeli zmieniał się między częściami (np. w Gothic obydwóch wojowników grał Przemysław Nikiel, a w Gothic II - Piotr bąk). Co ciekawe w niemieckiej wersji Gorna zawsze grał Helge Heynold. Najwięcej razy w postać Gorna wcielił Mirosław Zbrojewicz - 4 krotnie.

Fikcyjna biografia

Gorn jest skazańcem, który trafił do Górniczej Doliny za pobicie strażnika. Przyłączył się do najemników. Podczas pobytu Bezimiennego w kolonii karnej, mieszka w jednej z chat w głównej jaskini Nowego Obozu. Zleca Bezimiennemu misję odzyskania chaty należącej do najemników, którą zajął szkodnik Krzykacz, po czym pozwala bohaterowi w niej zamieszkać. Pomaga on Szkodnikom napadać na konwoje ze Starego Obozu. W trzecim rozdziale pomaga bohaterowi zdobyć kamień ogniskujący, który znajduje się w zrujnowanym klasztorze mnichów zabijając przy tym zębacze, cieniostwora oraz młodego trolla. Następnie w czwartym rozdziale odbijają razem z Bezimiennym Wolną Kopalnię, zajętą przez strażników ze Starego Obozu. Organizował wraz z Miltenem, Diegiem i Lesterem spotkania, na których przekazywali sobie informacje, co się dzieje w poszczególnych stronach bariery.

Po zniszczeniu magicznej bariery nad Górniczą Doliną i uniemożliwiające ucieczkę, próbował uciec, ale napadło go kilku kopaczy którzy go spowolnili. Schwytali go paladyni i uwięzili w lochu w zamku należącym niegdyś do Gomeza. Według paladyna Gerolda podczas schwytania ledwo obezwładniło go czterech mężczyzn, ponieważ jest bardzo silny. Bezimienny wraz z obecnym w zamku Miltenem wykupił go za tysiąc sztuk złota, po czym Gorn udał się na farmę Onara, aby znów pracować dla najemników. Następnie wraz z Sylviem, Bullkiem, Cipherem i Rodem wyrusza do Górniczej Doliny jako łowca smoków. Później zatrzymuje się w obozie Gestatha, gdzie obserwuje palisadę orków. Pomaga oczyścić Bezimiennemu drogę do górskiej fortecy. Jeśli Bezimienny nie zabije smoków, to Gorn zostanie w obozie Gestatha, dopóki bohater tego nie zrobi. Po powrocie na farmę Bezimienny prosi go o pomoc w pokonaniu Smoka ożywieńca. Wtedy może go nauczyć walki bronią dwuręczną. Następnie, wraz z Bezimiennym płynie Esmeraldą na kontynent.

Razem z Bezimiennym i pozostałymi członkami załogi przypływa na Esmeraldzie do Myrtany i bierze czynny udział w wyzwalaniu Ardei. Po tych wydarzeniach pokazuje głównemu bohaterowi kryjówkę buntowników w Reddock, a następnie rusza do Okary, aby spełnić wcześniej zlecone mu przez Lee zadanie (ma odnaleźć kamień teleportacyjny do Vengardu). Na miejscu przyłącza się do grupy uderzeniowej, mającej na celu wyzwolić Gothę. Walka z demonem przerasta jednak Gorna i zmuszony jest on uciekać. W czasie ucieczki gubi wcześniej otrzymany magiczny pierścień i zostaje schwytany przez orków. Jakiś czas później zjawia się Bezimienny, który uwalnia byłego najemnika i razem z nim ponownie podejmuje próbę zabicia demona. Wspólnymi siłami udaje im się zniszczyć pomiot Beliara i wyzwolić twierdzę spod klątwy. Po wyzwoleniu zamku i otaczającej go wioski Gorn wraca do Gothy i postanawia wspólnie z buntownikami ją odbudować.

Gorn staje na czele buntowników i zasiada w Gocie. Jako pierwszy atakuje Thorusa i jego armię. Kiedy do Gothy przybywa Bezimienny na polecenie braci Inoga i Anoga, próbuje się dostać do zarządcy Gothy. Po wykonaniu zadań dla Errola bohater idzie na spotkanie z Gornem. Uważa on, że Thorus ma zamiar przejąć władzę w Myrtanie, więc dlatego go zaatakował. Prosi bohatera o spotkanie się ze szpiegiem z Trelis – Hectorem Oschem, który zostaje pojmany i uwięziony w świątyni koło lasu. Szpieg wyjawia, że Thorus ma rzeczywiście zamiar przejąć władzę w Myrtanie. Następnie Bezimienny na polecenie Gorna przyprowadza Lee z jego paladynami do obrony Gothy. Po walce z tajemniczą bestią Thorus ucieka, a Gorn udaje się do Vengardu. Po zakończeniu wojny z Thorusem i ostatecznym pokoju, Gorn zostaje jednym z generałów Bezimiennego, który koronuje się na króla Rhobara III.

Lord Hagen – jeden z generałów Rhobara III wygnał Gorna, Diega, Miltena i Lestera z dworu królewskiego, gdyż myślał, że są zdrajcami, po czym Gorn zaciągnął się do straży barona w Stewark. Zostaje tam kapitanem owej straży. Potem rzuca robotę najemnika, po czym udaje się do Thorniary i czeka na Bezimiennego przed bramą miasta oraz informuje go o sytuacji w mieście. Następnie na polecenie Xardasa miał oczyścić Bezimiennemu drogę do latarni gdzie znajdował się teleport do wieży wcześniej wspomnianego maga. Ostatni raz bohater spotyka go przed wejściem do tunelu prowadzącego do latarni.

Wraz z Miltenem, Diegiem i Lesterem, Gorn stara się pomóc Bezimiennemu przejść przez zrujnowane miasto Setarrif. Miał na rozkaz Lorda Hagena pilnować bram wraz z oddziałem paladynów i ich dowódcą Siefridem, lecz się sprzeciwił i postanowił rozprawić się z Thorusem i jego orkami. Po krótkiej, ale zaciętej walce Gorn wybija obstawę Thorusa, a jego samego zamyka w skrzyni. Daje bohaterowi również jeden z kluczy, potrzebny do otwarcia krypty.

Źródło opisu : [/Gothicpedia]

Polski dubbing

Rok Tytuł Głos Aktor Próbka
Gry komputerowe
2002 Gothic Przemysław Nikiel Helge Heynold
Przemysław Nikiel - Gothic (Gorn)
2003 Gothic II Piotr Bąk
Piotr Bąk - GII (Gorn)
2006 Gothic 3 Mirosław Zbrojewicz
Mirosław Zbrojewicz - G3 (Gorn)
2008 Gothic 3: Zmierzch bogów
Mirosław Zbrojewicz - G3ZB (Gorn)
2010 Arcania: Gothic 4
Mirosław Zbrojewicz - AG4
2012 ArcaniA: Upadek Setarrif
Mirosław Zbrojewicz - Setarrif
Nieoficjalne modyfikacje (fandubbing)
2009 VisiGothic TOOL
Gothic VisiGothic TOOL (Gorn)
2010 Gothic: Mroczne tajemnice Garret
Gothic MT nie wiem (Gorn)
2014 Złote Wrota milo3481
Złote Wrota Milo3481 (Gorn)