FANDOM

Darth Vader, właśc. Anakin Skywalker – postać fikcyjna stworzona przez George’a Lucasa na potrzeby cyklu Gwiezdne wojny, debiutująca w filmie Gwiezdne wojny: Część IV – Nowa nadzieja z 1977 roku.

Fikcyjna biografia

Ojciec Luke’a Skywalkera i Lei Organy-Solo. Początkowo rycerz Jedi, pod wpływem kanclerza Palpatine’a, będącego w rzeczywistości lordem Sithem, przeszedł na ciemną stronę Mocy i przyjął imię Darth Vader. Doprowadził do zniszczenia Zakonu Jedi i wspomógł przekształcanie Republiki w Imperium Galaktyczne. Przed śmiercią zabił imperatora Palpatine’a, tym samym wracając na jasną stronę Mocy.

Postać stanowi główny trzon Gwiezdnych wojen. W częściach IV–VI (tzw. „stara trylogia”) widzowie poznają jego historię, gdy działał jako prawa ręka imperatora, aż do ostatecznego nawrócenia na jasną stronę Mocy (tytułowy „powrót Jedi”). W częściach I–III zaprezentowana jest jego wcześniejsza historia, gdy dorasta i szkoli się na rycerza Jedi, a następnie zostaje podstępnie przeciągnięty na stronę zła przez samego imperatora (tak dokonuje się tytułowa „zemsta Sithów”).

Odtwórcy roli

Pierwszym odtwórcą roli Dartha Vadera był David Prowse, który wcielił się w tę postać w częściach IV-VI, dubbingowany był jednak przez Jamesa Earla Jonesa, zaś w finałowej scenie Powrotu Jedi, w której Vader zdejmuje swój hełm, odgrywa go Sebastian Shaw. Dodatkowo w scenach walki Prowse’a zastępował Bob Anderson.

W Mrocznym widmie w młodego Anakina wcielił się Jake Lloyd, który użyczył głosu tej postaci również w kilku grach komputerowych, z kolei w częściach II-III Anakina grał Hayden Christensen.

W filmie i serialu animowanym Wojny klonów głosu Anakinowi użyczał Matt Lanter, z kolei w animacjach z cyklu LEGO Gwiezdne wojny Vader przemawiał głosem Matta Sloana. Nie licząc wyżej wymienionych, w Anakina lub Vadera w różnych produkcjach animowanych lub grach komputerowych wcielało się jeszcze kilku innych aktorów.

Polski dubbing

Gwiezdne wojny logo
Główna seria Mroczne widmoAtak klonówZemsta SithówNowa nadziejaImperium kontratakujePowrót JediPrzebudzenie MocyOstatni Jedi
Spin-offy Łotr 1Han Solo
Gry komputerowe Empire at WarThe Clone Wars – Republic HeroesKinect Star WarsLEGO Gwiezdne wojny: Przebudzenie MocyStar Wars: Battlefront II
Animacje Wojny klonów (serial 2003) • Wojny klonów (film) • Wojny klonów (serial 2008) • Star Wars: RebelianciLEGO Star Wars: Padawańskie widmoLEGO Star Wars: Upadek imperiumLEGO Star Wars: Kroniki YodyLEGO Star Wars: Opowieści droidówStar Wars: Siły przeznaczeniaLEGO Star Wars: Ruch oporu powstajeLEGO Star Wars: Przygody FreemakerówGwiezdne wojny: Ruch oporuLEGO Star Wars: Najlepsi z najlepszych
Materiały promocyjne Star Wars: Ostatni Jedi