FANDOM

Andrzej Wojtaś (ur. 25 września 1954 roku w Warszawie, zm. 27 maja 2017 roku) – tłumacz literacki i filmowy, dziennikarz i publicysta.

Życiorys

W latach 70 studiował germanistykę. Podczas studiów zainteresował go lektorat z niderlandzkiego. Tak zaczęła się jego przygoda z tym niezwykłym językiem. Dostał stypendium do Holandii, gdzie szkolił język i poznawał kulturę tego kraju, o czym chętnie i ciekawie opowiadał. Zaczął publikować w „Literaturze na świecie”. Wykładał w Studium Języków Obcych i jednocześnie tłumaczył książki. W 1983 roku został laureatem prestiżowej holenderskiej nagrody dla tłumaczy z języka niderlandzkiego.

W 1991 roku rozpoczął współpracę z TVP, przetłumaczył blisko tysiąc filmów fabularnych z niemieckiego, angielskiego i niderlandzkiego.

Wieloletni członek Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich, członek Zaiksu od roku 1993. Był przewodniczącym sekcji O (Autorów Wersji Językowych do Filmów) od początku jej istnienia, zasiadał w Zarządzie ZAiKS-u, od dwóch kadencji był też członkiem jego Prezydium.
Źródło opisu: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Twórca dubbingu

Filmy

Rok Tytuł Funkcja Studio
2005 Gwiezdne jaja: Część I – Zemsta świrów Tłumacz Studio Sonoria